بهترین زمان برای ارسال پیامک تبلیغاتی چه زمانی هست؟
شنبه, ۱۱ آذر,۱۴۰۲

بهترین زمان برای ارسال پیامک تبلیغاتی چه زمانی هست؟

یک لحظه چشمان خود را ببیندید و سعی کنید به خاطر بیاورید که آخرین باری که در جمعی بودید و افراد از پیر و جوان، با مشاغل مختلف و جنسیت متفاوت گوشی موبایل دستشان نبود و از آن استفاده نمی‌کردند کی بوده است؟ احتمالا یادآوری چنین زمانی سخت است زیرا تقریبا 95 درصد افراد از موبایل استفاده می‌کنند و جالب است بدانیم هر فرد به طور میانگین 3 دقیقه یک‌بار گوشی خود را چک می‌کنند.
یک پژوهش و تحقیق در سال ۲۰۲۲ نشان داد، حدود ۷۵ درصد کسب و کارهای تجارت الکترونیک از پیامک تبلیغاتی برای ارتباط با مشتریان خود و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند. بنابراین می‌توان گفت پیامک تبلیغاتی یک کانال بازاریابی مهم و مناسب برای کسب و کارها است. برای موفقیت در بازاریابی پیامکی، باید پارامترهای مختلف را مورد بررسی قرار داد.اگر سراغ اس ام اس مارکتینگ آمدید، حتماٌ با مزایا و تاثیر ارسال پیامک هم آشنا هستید.
راحت ترین روش برای دلسرد کردن مشتریانی که با زحمت بدست آورده اید، ارسال پیامک در زمان نامناسب است! این موضوع حتی برای جذب مشتریان جدید و ارسال پیامک تبلیغاتی هم صدق می کند.
بی شک هر پیامک، باید در زمان مناسب خودش ارسال شود. حال سوال اینجاست که بهترین زمان برای ارسال پیامک تبلیغاتی چه روزی در هفته و چه ساعتی از روز است؟
اگر می‌خواهید مخاطبان هدف (یا مشتری‌های آینده) پیامک‌های شما را نادیده نگیرند و سرسری از آن نگذرند، این مقاله را تا انتها بخوانید، تا جواب سوال خود را پیدا کنید.
مشخص است این زمان برای هر کسب ‌و کار متفاوت است و شما با پیروی از قوانین کلی و در نظر گرفتن  نوع پیام، نوع کسب‌وکار و مخاطب هدف به بهترین زمان ارسال پیامک انبوه تبلیغاتی می‌رسید.
عوامل زیادی مثل محتوای پیام، لحن نگارش و … در موثر واقع شدن پیامک نقش دارند اما نقشی که زمان ارسال پیامک ایفا می کند متفاوت است. یک پیامک با ارسال شدن در زمانی نادرست می تواند مشتری را عصبانی کند و نظر او را نسبت به برند شما عوض کند. این “زمان مناسب” که درباره آن صحبت می کنیم در هر کسب و کاری متفاوت است اما این قانون کلی را به یاد داشته باشید: خودتان را جای مشتری بگذارید و ببینید اگر در آن لحظه برای شما پیامک تبلیغاتی ارسال شود به آن توجه می کنید یا خیر؟


چه ساعت هایی برای ارسال پیامک تبلیغاتی مناسب‌تر هستند؟

مهم ترین ساعتی که باید دقت کنید به هیچ عنوان پیامک ارسال نکنید، صبح اول وقت است! تا ساعت ۱۰ صبح به هیچ عنوان پیامک تبلیغاتی ارسال نکنید. صبح ها از ساعت ۱۰ تا ۱ ظهر زمان مناسبی برای ارسال پیامک است. از ساعت ۱ تا ۴ بعد از ظهر هم بهتر است پیامک ارسال نکنید و مزاحم استراحت افراد نشوید! ساعت ۴ تا ۷ که افراد فارغ از فضای کار می شوند و یا در مسیر رفت و آمد هستند بهترین ساعت ارسال پیامک است. از ساعت ۷ به بعد بهتر است پیامک ارسال نکنید! زیرا که بعد از گذراندن یک روز کاری احتمال واکنش نشان دادن به پیامک شما کمتر می شود.
مهم ترین موردی که برای ارسال پیامک انبوه تبلیغاتی برای ساعت ارسال آن باید به توجه نمایید نوع فعالیت و حوزه کاری شماست.


چه روزهایی از هفته برای ارسال پیامک تبلیغاتی مناسب تر است؟

برای انتخاب بهترین روز هفته ابتدا باید به کسب‌وکار خودتان نگاه کنید. اول، از شنبه شروع می‌کنیم. اغلب بازاریابان می‌گویند که شنبه روز خوبی برای فرستادن اس ام اس تبلیغاتی نیست؛ اما بیایید از یک زاویۀ دیگر به این ماجرا نگاه کنیم. اگر روز شنبه و در قالب پیامک، یک کد تخفیف از برند محبوبتان هدیه بگیرید، از آن استقبال نمی‌کنید؟ اگر پاسختان مثبت است، پس روز شنبه هم می‌تواند یک روز مناسب برای بازاریابی پیامکی برندتان باشد.

برای برخی از کسب‌وکارها مثل رستوران‌ها، کافه‌ها، هایپرمارکت‌ها یا فروشگاه‌های اینترنتی، معمولا روزهای هفته تفاوتی ندارد و هر روز یک فرصت است تا بتوانند به سراغ ارسال پیامک انبوه تبلیغاتی بروند. این برندها برای اینکه از پیامک‌های تبلیغاتی بهتر نتیجه بگیرند، باید کمی خلاقیت به خرج دهند و روی ساعت ارسال آن و روزهای خاص یک ماه تمرکز کنند.
از طرفی، برای بعضی کسب‌وکارها، بهترین زمان بازاریابی پیامکی، روزهای نزدیک به آخر هفته است. مثلا اگر یک مجموعۀ تفریحی مثل اتاق فرار دارید یا مدیر یک شرکت گردشگری هستید، حتما می‌دانید که اغلب افراد، تعطیلات آخر هفته را برای سفر و تفریح انتخاب می‌کنند؛ پس روز چهارشنبه یا روزهای نزدیک به تعطیلات رسمی می‌تواند بهترین زمان ارسال پیامک تبلیغاتی برای کسب‌و‌کارهایی باشد که مردم در روزهای تعطیل به‌سراغ آن‌ها می‌روند.
روزهای تعطیل وقت استراحت عموم مردم است و در بیشتر مواقع، نمی‌توانیم نتیجۀ دلخواهمان را از پیامک‌های ارسالی بگیریم؛ ولی اگر فکر می‌کنید که جواب می‌دهد، به ساعت ارسال اس ام اس‌ها توجه کنید و آن‌ها را بعدازظهر بفرستید.


ارسال پیامک تبلیغاتی در روز و زمان مناسب چه نتایجی به همراه دارد؟

  • افزایش فروش
    وقتی پیامکی در زمان مناسب ارسال شود، امکان اینکه گیرنده آن را باز کند و بخواند، زیاد خواهد بود. از طرفی اگر پیامک ارسالی، متناسب با نیاز و شرایط کاربر باشد، به راحتی می‌تواند او را ترغیب به خرید کند. البته زمان ارسال مناسب اس ام اس برای هر کسب‌وکاری متفاوت است.
  • تعامل بالا
    وقتی پیامکی را در زمان درست ارسال کنید، کاربر به راحتی با آن تعامل برقرار می‌کند. برای مثال، اگر می‌خواهید که نظرات کاربران را در خصوص کیفیت غذا یا دوره برگزار شده بدانید، ارسال اس ام اس در ساعت‌هایی که کاربرانتان به شدت مشغول به کار هستند، نمی‌تواند تعامل دلخواه شما را داشته باشد. برای مثال، اسنپ فود همیشه اس ام اس نظرسنجی غذا را حدود یک ساعت بعد از تحویل سفارش ارسال می‌کند. برای اینکه کاربر در این زمان بیشترین تعامل را با پیامک دریافتی خواهد داشت.
  • اسپم نشدن پیامک
    وقتی شما چند بار در زمان نامناسب، اس ام اس ارسال کنید، احتمال اینکه افراد آن شماره را در فهرست سیاه (بلک لیست) خود قرار دهند، زیاد است. هیچ چیزی هم بدتر از این نیست که پیامک‌های ارسالی شما در چنین فهرستی قرار بگیرد؛ برای اینکه اصلاً کاربران متوجه پیامک‌ها نخواهند شد.


نکات کلیدی ارسال پیامک تبلیغاتی:

۱. مخاطبان خود را به خوبی بشناسید
مهم است که ابتدا، مخاطب هدف خود را مشخص کنید و با فعالیت‌های روزانۀ آن‌ها آشنا شوید. در این صورت می‌دانید که چه وقت مشغول استراحت هستند و چه وقتی بهترین زمان برای جذب آن‌ها و فروش بیشتر شماست.
۲.  زمان‌های مختلف را بسنجید
برای اینکه ببینید چه روزی و چه ساعتی از ارسال پیامک‌ها  می‌گیرید، لازم است مخاطبان خود را با توجه به سن، محل زندگی آن‌ها و سایر مشخصات مرتبط با هدفتان دسته‌بندی کنید و سپس زمان ارسال را در ساعات مختلف آزمایش کنید.
۳. به تقویم توجه کنید
از ارسال انبوه پیامک تبلیغاتی در زمان‌های خاصی از سال مثل تعطیلات عید نوروز خودداری کنید. به‌جای این کار، چند روز قبل از اینکه وارد این‌گونه مناسبت‌ها شوید، پیشنهادهای خود را برای مخاطبانتان ارسال کنید. مثلا اگر فروشگاه اینترنتی دارید، به مخاطبان خود حداقل چند روز قبل از تعطیلات بگویید که تخفیف‌های ویژه‌ای برای عید نوروز در نظر گرفته‌اید.
۴. ساعت‌های خاص را فراموش کنید
اغلب پیامک‌های تبلیغاتی در ساعات خاصی مثل ۱۱:۳۰، ۱۲ و ۱۲:۱۵ ارسال می‌شوند اما برندهایی که این ساختار را شکسته‌اند و در ساعت‌های غیر رُند مثل ۱۱:۳۲ و ۱۲:۰۴ به‌سراغ فرستادن پیامک رفته‌اند، نتایج فوق‌العاده‌ای کسب کرده‌اند.

ثبت نظر