جمعه, ۰۲ آذر,۱۴۰۳

پروموشن چیست؟ پروموشن در بازاریابی و فروش

 یکی از ابزارهای بنیادین که کسب و کارها می‌توانند در بازاریابی و فروش استفاده کنند، پروموشن است. در واقع پروموشن شامل مجموعه فعالیتهایی است که برای جلب توجه مشتریان، متقاعد کردن آن‌ها به خرید و ایجاد رابطه طولانی با مشتری استفاده می‌شود. این کار باعث می‌شود تا کسب و کارها به مشتریان خود دسترسی پیدا کرده، آگاهی از برندشان را افزایش دهند و فروش خود را بالا ببرند.

اهداف اصلی بازاریابی پروموشن :

هدفهای اصلی بازاریابی پروموشن عواملی هستند که سبب می‌شود کسب‌وکارها از این ابزار برای دست‌یابی به نتیجه مورد نظر خود استفاده کنند. این اهداف شامل موارد زیر می‌باشد:

  1. آگاهی بخشی: یکی از مهمترین اهداف پروموشن، معرفی برند، محصولات و یا خدمات به مشتریان است. این مسئله به خصوص برای کسب و کارهایی که جدید هستند و یا یک محصول تازه برای معرفی دارند بسیار اهمیت دارد.
  2. متقاعد سازی: پروموشن ها برای متقاعد کردن مشتریان به خرید، طراحی می شوند. این هدف معمولا با ارائه مزایا و ویژگی های منحصر به فرد محصول و یا تخفیف های جذاب محقق می شود.
  3. یادآوری: برای مشتریانی که قبلاً خرید کرده‌اند، یادآوری تخفیف‌های ویژه یا پیشنهادات اختصاصی می‌تواند کارآمد باشد.
  4. تجزیه و تحلیل و بازخوردگیری: پروموشن‌ها فرصتی برای برقراری تعامل مستقیم با مشتریان فراهم می‌کنند. با این تعاملات، کسب‌وکارها می‌توانند بازخورد مشتریان را دریافت کنند و خدمات یا محصولات خود را بهبود بخشند و از این طریق می‌توانند بهبودهای لازم را در محصول یا خدمات ایجاد کنند.
  5. تقویت وفاداری مشتریان: وفاداری مشتریان معمولاً بیشترین درآمد را برای کسب‌وکارها ایجاد می‌کنند و پروموشن‌ها می‌توانند با ایجاد تجربه‌های مثبت، رابطه‌ای پایدار با آن‌ها ایجاد کنند.
  6. افزایش فروش کوتاه مدت: گاهی کسب‌وکارها نیاز به افزایش فوری فروش دارند، مثلاً برای پایان فصل یا تخلیه موجودی انبار. پروموشن‌ها در این مواقع بسیار موثرند چون مشتریان را به خرید سریع تشویق می‌کنند.
  7. ایجاد تمایز در بازار رقابتی: در بازارهای پررقابت، پروموشن به برندها کمک می‌کند که با ارائه پیشنهادهای جذاب‌تر یا خدمات اضافی، خود را از رقبا متمایز کنند. این تمایز می‌تواند باعث جذب مشتریانی شود که در غیر اینصورت به سمت رقبا می‌رفتند.
  8. آموزش مشتریان: برخی از محصول یا خدمات را اول باید آگاه‌سازی کرد و آموزش داد که چگونه استفاده شود. پروموشن در این فرایند آموزشی به سوق دادن مشتری به یادگیری در مورد آن محصول یا خدمت، کمک می‌کند.

ابزارهای اصلی پروموشن در بازاریابی و فروش:

  1. تبلیغات:  استفاده از وسایل ارتباط جمعی (تلیویزیون، رادیو، روزنامه‌ها، و فضای آنلاین) برای جلب توجه و تبلیغ محصولات.
  2. بازاریابی مستقیم:  ارسال پیام‌های بازاریابی از طریق ایمیل، پیامک، تماس تلفنی و یا پست به مشتریان بالقوه یا مشتریان فعلی.
  3. پیشبرد فروش:  شامل تخفیف‌ها، کوپن‌ها، برنامه‌های وفاداری و طرح‌های ویژه‌ای است که مشتریان را به خرید فوری تشویق می‌کند.
  4. روابط عمومی: روابط مثبت با رسانه‌ها و جلب حمایت آن‌ها، همچنین ایجاد تصویر مثبت برند از طریق فعالیت‌های عام‌المنفعه، همکاری با خیریه‌ها، و تعامل با جامعه.
  5. بازاریابی محتوا:  تولید و ارائه محتواهای ارزشمند و جذاب (مانند مقالات، ویدیوها، و اینفوگرافیک‌ها) که به نیازها و مسائل مشتریان پاسخ دهد و آن‌ها را به خرید ترغیب کند.
  6. بازاریابی تجربی: ارائه تجربیات واقعی به مشتریان مانند برگزاری رویدادها، نمایشگاه‌ها و جلسات آزمایشی تا آن‌ها بتوانند محصول یا خدمت را تجربه کنند.
  7. بازاریابی شفاهی: ایجاد تجربه‌هایی برای مشتریان که منجر به تبلیغ طبیعی و خودجوش توسط آن‌ها در بین دوستان و آشنایانشان شود.

پروموشن پیامکی:

بازاریابی مستقیم از طریق پروموشن پیامکی یکی از مؤثرترین روش‌ها برای جلب توجه مخاطبان و افزایش فروش است. این روش به دلیل سرعت بالا، هزینه نسبتاً پایین و امکان شخصی‌سازی در بسیاری از صنایع و برای انواع کسب‌وکارها محبوبیت دارد. با استفاده از پیامک می‌توانید به‌طور مستقیم و هدفمند به مشتریان پیام بفرستید و آن‌ها را به انجام اقدام خاصی مانند خرید، ثبت‌نام، استفاده از تخفیف یا شرکت در رویداد تشویق کنید.

مزایای بازاریابی پیامکی از طریق پروموشن:


  1. سرعت و فوری بودن: پیامک‌ها معمولاً ظرف چند ثانیه به دست مخاطبان می‌رسند و به سرعت باز و خوانده می‌شوند، بنابراین برای پیشنهادات محدود زمانی (مانند تخفیف 24 ساعته) عالی هستند.
  2. دسترسی بالا: بیشتر مردم همیشه تلفن همراهشان را به همراه دارند و احتمال دیدن پیامک بسیار بالاست.
  3. برقراری تعامل هدفمند: ارسال پیامک‌ها در گروه‌های معین از مشتریان میسر است. مثلاً مشتریان وفادار یا کسانی که مدت زیادی خرید نکرده‌اند.
  4. بازدهی بالا و بازگشت سرمایه سریع: این روش با توجه به هزینه پایین‌تر در مقایسه با دیگر رسانه‌ها، معمولاً از نرخ بازگشت سرمایه بالایی برخوردار است.


روش‌های پروموشن پیامکی دربازاریابی:


  1. کدهای تخفیف و پیشنهادهای ویژه: برای تشویق به خرید سریعتر، کدهای تخفیف مخصوص برای مشتریان ارسال می‌شود.
  2. اطلاع‌رسانی فروش و تخفیف‌های فصلی: در روزهای خاص مانند عید نوروز، بلک فرایدی و یا روزهای ویژه دیگر، ارسال پیامک برای اطلاع‌رسانی از تخفیف‌ها و فروش ویژه می‌تواند انگیزه خرید را بالا ببرد.
  3. دعوت به رویدادهای خاص: اطلاع‌رسانی درباره رویدادهایی مثل افتتاحیه‌ها، وبینارها، یا نمایشگاه‌های محصول جدید.
  4. پیامک‌های یادآوری: ارسال پیام‌های یادآوری برای تکمیل خرید یا اطلاع از تمدید پیشنهادات ویژه که قبلاً مشتریان به آن‌ها علاقه نشان داده‌اند.
  5. پیشنهادهای اختصاصی برای مشتریان وفادار: ارسال پروموشن‌های ویژه به مشتریان وفادار یا کسانی که مدت زیادی از خدمات شما استفاده کرده‌اند.
  6. نظرسنجی و بازخوردگیری: ارسال لینک به فرم‌های نظرسنجی یا پرسیدن نظر مشتریان در مورد خدمات و محصولات.

نکات مهم در استفاده از پروموشن پیامکی:


  • شخصی‌سازی: در صورتی که امکان دارد، از نام مشتری استفاده کنید یا پیام‌ها را بر اساس نیازها و رفتارهای خرید هر فرد تنظیم کنید.
  • مختصر و جذاب بودن متن پیام: پیامک باید کوتاه، واضح و دارایی یک فراخوانی واضح باشد.
  • توجه به ساعت ارسال: در ساعات مناسب روز برای مثال صبح و بعدازظهر که معمولا در این ساعات افراد در دسترس باشند.
  • امکان لغو عضویت: مسلماً گزینه‌ای برای لغو عضویت در پیامک‌ها قرار دهید تا مشتریان درصورت تمایل بتوانند دریافت پیامک‌ها را متوقف کنند.


نمونه‌ای از پروموشن پیامکی:

مشتری عزیز، ما برای خریدهای شما تخفیف ویژه‌ای در نظر داریم. از کد OFF20 استفاده کنید و 20% تخفیف بگیرید. همین امروز از این فرصت استفاده کنید! لینک خرید: [لینک فروشگاه]

سخن پایانی

پروموشن‌هابه کسب‌وکارها کمک می‌کنند تا در بازار رقابتی جایگاه خود را مستحکم کنند و مشتریان وفاداری به دست آورند. همچنین استفاده از پروموشن پیامکی می‌تواند به عنوان بخشی از یک استراتژی بازاریابی موفق عمل کند، به شرطی که به درستی و با توجه به نیازها و خواسته‌های مشتریان هدف پیاده‌سازی شود.

ثبت نظر