شاید در ابتدای کار اینطور به نظر برسد که نوشتن یک پیامک تبلیغاتی بسیار ساده است ولی اینطور نیست. یکی از دلایل سختی نگارش پیامک در این است که در نوشتن پیامک، شما دستتان باز نیست که از فونت، رنگ، تصویر و یا فیلم استفاده کنید و با توجه به این ابزارها به نوشته خود رنگ و شکل و زیبایی اضافه کنید.
در نگارش پیامک فقط می توانید با کلمات و نهایت چند تا علامت و ایموجی استفاده کنید و باید با همین ابزارها بهترین شکل را
برای پیامک خود ایجاد کنید.
ساختار و محتوای پیامک آنقدر باید با هوشمندی نگارش شود که تاثیر لازم را بر روی مخاطب داشته باشد. مخاطب باید جذب آن شود.
آنقدر خلاقیت به خرج دهید که با اولین نگاه حتما آن را خوانده و به آن عکس العمل نشان دهد.
تجربه نشان داده که پیام هایی که به درستی تنظیم نمی شود نه تنها تاثیر مثبت ندارند بلکه ممکن است به کسب و کار ضربه بزند و
نتیجه عکس داشته باشد. این پیامک ها پیامک های ناکارآمد هستند. خیلی از کسانی که از ارسال پیامک نتیجه ای در کار خود احساس نمی کنند در واقع از
همین پیامک های ناکارآمد استفاده کرده اند.
اصول ایجاد و ارسال یک پیامک تاثیرگذار
- مختصر بنویسید
برای نوشتن یک پیامک تاثیر گذار از حداقل کلمات استفاده کنید. کوتاه و مختصر، به صورتی که مخاطب برای خواندن آن حوصله اش سر نرود. همچنین وقتی پیامک شما طولانی شود هزینه شما هم بالاتر می رود چون باید هزینه دو یا سه و یا بیشتر پیامک را پرداخت کنید.
البته توجه داشته باشید که شما برای نوشتن پیامک فارسی 70 تا کاراکتر جا دارید که می توانید از همه آن استفاده کنید، پس زیاد کوتاه هم ننویسید که مخاطب چیزی از آن متوجه نشود. منظور از کاراکتر تمامی حروف، علامتها و فضاهایی مثل فاصله بین کلمات است.
- استفاده از کلمات کلیدی و تفکیک آنها از بقیه متن
از کلمات کلیدی استفاده کنید و این کلمات را به گونه ای از سایر متن جدا کنید. مثلا بین دو * و یا ". همچنین برای نوشتن جملات کلیدی از سطر جداگانه ای استفاده کنید و کلمه ها را ردیف و پشت سر هم قرار ندهید. این باعث می شود این کلمات در نگاه اول به چشم بیایند و در یاد باقی بمانند.
- عدم استفاده از کلمات تخصصی و قابل فهم بودن متن
خیلی از کلمات تخصصی استفاده نکنید چون مخاطبان شما اکثرا عموم هستند مگر بخواهید به مخاطبانی پیامک بزنید که در حیطه تخصصی شما فعالیت می کنند. در غیر اینصورت متن پیامک شما باید ساده و قابل فهم باشد. همچنین متن خود را چک کنید که غلط املایی نداشته باشد تا مخاطب منظور شما را دقیق متوجه شود.
- استفاده از کلمات جذاب در متن پیامک
در متن پیامک خود از کلمات جذابی استفاده کنید که مخاطب با خواندن آن نتواند به راحتی از آن بگذرد. مخصوصا برای ابتدای پیامک که در پیش
نمایش تلفن همراه، قبل از باز کردن پیامک مشاهده شود و مخاطب را جذب کند که حتما آن را بخواند.
- شروع عالی با کلمات جذاب
شروع پیامک با کلماتی آغاز شود که حس خوبی در مخاطب ایجاد کند. برای مثال دوست عزیز، همراه گرامی و یا اگر نام مخاطب خود را می دانید از نام
وی استفاده کنید مثلا محمد عزیز. استفاده از نام مخصوصا برای تبریک مناسبت بسیار توصیه می شود.
- ارائه پیشنهادات جذاب
اگر پیشنهاد جذابی برای مخاطب خود دارید حتما محدوده زمانی که می تواند از این پیشنهاد استفاده کند را تعیین کنید. برای مثال تا آخر شب یا
تا آخر هفته فرصت دارید.
- داشتن صداقت با مخاطب
با مخاطب خود روراست باشید و با صداقت با آنها سخن بگویید. فکر نکنید که با گول زدن و غیرواقعی جلوه دادن می توانید مخاطب را سمت خود
بکشانید. مخاطبان ما بسیار باهوش هستند و به راحتی حقیقت را متوجه می شوند و به حقایق اعتماد می کنند.
- محدوده زمانی ارسال مناسب
پیامک های خود را در محدوده زمانی مناسبی ارسال کنید. برای مثال بعد از ساعت 12 شب ارسال نکنید و یا اگر پیامک شما در رابطه با رستوران و غذاست ساعت های قبل از ناهار و یا شام را برای ارسال انتخاب کنید.
- استفاده از بانک شماره تلفن همراه تفیکیک شده مناسب
برای ارسال پیامک های خود از بانک شماره تلفن همراه تفکیک شده مناسب خود استفاده کنید. برای مثال مخاطب پیامک شما در چه بازه سنی باید باشد. یا ممکن است پیامک شما مخصوص فقط بانوان و یا آقایان باشد.
- داشتن اطلاعات تماس در متن پیامک
اطلاعات تماس در پیامک خود قرار دهید که در صورت تمایل، مخاطب بتواند با شما تماس بگیرند. این اطلاعات می تواند شماره تلفن، آدرس وب سایت و
یا پیچ اپلیکیشن های عمومی و یا آدرس باشد.
- عدم ارسال پیامک های تکراری
پیامک های تکراری ارسال نکنید. چون بعد از دوسه بار خواندن مخاطب از دیدن آن خسته شده و دیگر علاقه ای به خواندن آن ندارد.
- فاصه زمانی مناسبی انتخاب کنید
پیامک های خود را نه در فاصله زمانی کوتاه و نه در فاصله زمانی طولانی ارسال نکنید. معمولا ارسال هر دو هفته بازخورد خوبی دارد و توصیه می شود.
- مانور دادن روی یک امکان ویژه
سعی کنید در متن پیامک خود روی یک امکان ویژه مانور دهید نه چند تا. وقتی چند تا مسئله با هم بیان شود ممکن است باعث گیج شدن مخاطب شود.
چند نمونه پیامک کوتاه و کارآمد
نمونه پیامک آژانس مسافرتی
دوست داری عیدی بگیری!
تا فردا سفرتو رزرو کن 15% تخفیف بگیر
********021
نمونه پیامک سالن زیبایی
بانوی عزیز؛
زیباتر از همیشه باش
"خدمات
آرایش+مو+ناخن"
********021
نمونه پیامک آموزشگاه آشپزی
خودت آشپزی کن!
دوره آموزشی موسسه ناپل
ارائه پیامک=تخفیف
********021
نمونه پیامک پوشاک مردانه
برای خوش تیپ ترین ها
"بهترین قیمت ها"
پوشاک مردانه شیکا
شعبه آریامال
نمونه پیامک سوپرمارکت
هم محله ای عزیز
رایگان تحویل بگیر!
سوپرمارکت ما نزدیکتونه
********021
تمامی نمونه پیامک های بالا زیر 70 تا کاراکتر هستند و یک پیامک متنی به حساب می آیند. شما هم می توانید نمونه های دیگری بنویسید و برای
توسعه کسب و کارتان از آنها استفاده کنید.