امروزه رقابت در دنیای کسب و کار، با این همه ابزار تبلیغات بسیار کار دشواری شده، به صورتی که هر صاحب کسب و کاری باید بتواند انواع روش های ارتباط و جذب مشتری را به کار گیرد تا بتواند بین رقبای خود پیروز باشد.
خیلی از روش هایی که در گذشته برای تبلیغات و یا ارتباط با مشتریان استفاده می شد جای خود را به روش های جدید داده اند. بازاریابی پیامکی یکی از این روش هاست که در آن صاحب کسب و کار، از طریق ارسال پیامک، به تبلیغات و یا ارتباط با مخاطبان خود می پردازد.
حال برای استفاده از این نوع روش بازاریابی چه کاری باید انجام داد؟
برای اینکه بتوانید از این نوع روش بازاریابی استفاده کنید باید در یک سامانه ارسال اس ام اس ثبت نام کرده و از طریق امکاناتی که در اختیار شما قرار می دهند پیامک خود را ارسال کنید.
سامانه پیامکی در حقیقت محیطی است که شرکت ها و سایت های مختلف در اختیار شما قرار می دهند تا با استفاده از آن بتوانید پیامک ارسال و دریافت کنید.
موارد مورد استفاده برای بازاریابی پیامکی
معمولا مخاطبان شما یا مشتری های جدید هستند و یا مشتریانی که از قبل در سایت شما ثبت نام کرده اند و یا اطلاعات آنها را در دسترس دارید.
حال برای استفاده از شیوه بازاریابی پیامکی به این دو دسته چطور باید عمل کرد؟
- برای توسعه کسب و کار باید مشتری جدید جذب کنید. بهترین راه برای جذب مشتری ارسال پیامک به مخاطبان هدف است. مثلا اگر یک مغازه پوشاک زنانه در کرج دارید می توانید برای جذب مشتری، پیامکی برای معرفی کسب و کارتان به شماره های بانوان در شهر کرج ارسال کنید.
- محصولات جدید خود را به مشتریان قدیمی معرفی کنید. از این طریق هم محصول جدید خود را به آنها معرفی می کنید و هم برند خود را مجدد به آنها یادآوری می کنید.
- در مناسبت های خاص به مشتریان خود پیامک ارسال کنید و به آنها نشان دهید که به یاد آنها هستید.
- تخفیف های خود را که به دلایل مختلف در فروش خود اعمال می کنید به اطلاع آنها برسانید. مطمئنا یک پیامک تخفیف خوب مشتری را ترغیب به خرید می کند.
مزیت های استفاده از بازاریابی پیامکی
بازاریابی پیامکی نسبت به شیوه های دیگر ارتباط و تبلیغات دارای مزیت های ویژه ای است که با دانستن آنها احتمالا رغبت زیادی برای استفاده از این روش پیدا می کنید. در زیر تعدادی از این مزیت ها بیان شده است:
- امروزه اکثر مردم حداقل یک گوشی تلفن همراه دارند و خیلی ها بیشتر وقتشان را با آن سپری می کنند. بنابراین پیامک های دریافت شده را می خوانند و اگر پیامک ارسالی شما یک پیام درست و مفید در مورد معرفی یک محصول و یا برندتان بوده و دارای خلاقیت باشد آن را در یاد خواهند سپرد و زمانی که به آن نیاز دارند به پیام ارسالی شما مراجعه می کنند.
- سرعت ارسال پیامک ها بسیار بالاست و این پیام ها معمولا سریع خوانده می شوند در صورتی که در شیوه های تبلیغاتی و ارتباطی دیگر این حد از سرعت وجود ندارد.
- هزینه ارسال پیامک نسبت به دیگر شیوه ها بسیار پایین است.
- تبادل پیام بین صاحب کسب و کار و مشتری امکان پذیر است.
- می توانید جامعه مورد نظر خود را از طریق بانک ها ی تفکیک شده شماره همراه انتخاب و فقط پیامک های خود را به آنها ارسال کنید.
- بیشتر کسب و کارها می توانند از این شیوه برای کار خود استفاده کنند.
- در کمترین زمان ممکن می توان به تعداد بالایی پیامک ارسال کرد.
نکاتی در مورد بازاریابی پیامکی
برای اینکه شیوه بازاریابی پیامکی شکست نخورد و بازخورد خوبی داشته باشد باید نکاتی را رعایت کرد. برخی از این نکات عبارتند از:
- سعی کنید پیامک های خود را خلاقانه و مفید انتخاب کنید.
- حتی الامکان پیام ها را کوتاه و مختصر انتخاب کنید و در هر متن کوتاه تمام هدف خود را بیان کنید.
- جامعه هدف خود را پیدا کنید تا پیامک های هدفمندی ارسال کنید.
- زمان بندی مناسبی برای ارسال پیام های خود انتخاب کنید.
- با مشتریان خود صادق باشید و متن پیام را واضح بیان کنید.
- اگر پیام شما برای اطلاع رسانی از تخفیفات و جشنواره ها است، تاریخ و مهلت استفاده از آن را حتما اعلام کنید.
نکاتی در مورد متن پیامک ارسالی
برای ارسال پیامک بهتر است متن پیامک به بهترین شکل ممکن نوشته و ارسال شود. پس در نظر گرفتن نکات زیر می تواند مفید واقع
- متن پیامک باید بسیار مودبانه باشد و با کلماتی نظیر مشتری عزیز و یا مخاطب محترم و ... شروع شود. البته اگر شماره ای که به آن پیامک ارسال می کنید از مشتریان قبلی شما باشد که در سایت ثبت نام کرده است می توانید در ابتدا از نام همان فرد استفاده کنید.
- از کلمات جذاب در پیامک خود استفاده کنید مانند فروش فوق العاده، تخفیفات شگفت انگیز و ... .
- آدرس و یا شماره ای از خود در پیامک خود بدهید که مخاطبان از طریق آن بتوانند با شما در تماس باشند.
- خیلی نیاز به توضیحات اضافه ندارید چون اگر کلمات کلیدی بتوانند کار خودشان را بکنند مخاطب تماس گرفته و اطلاعات بیشتر را دریافت می کند.
چه کسب و کارهایی می توانند از این شیوه برای توسعه کسب و کار خود استفاده کنند؟
یکی از مزیت های استفاده از بازاریابی پیامکی این است که بیشتر کسب و کارها اعم از جامعه پزشکان، بانک ها، مدارس، بیمه ها، فروشگاه ها، خرده فروش ها، املاک، هتل ها، آژانس های مسافرتی، نمایشگاه ها و ... می توانند از این سیستم بازاریابی استفاده کنند.
معایب بازاریابی پیامکی
علی رغم تمام مزیت های بازاریابی پیامکی، این روش معایبی نیز دارد که باید آنها را درنظر گرفت. برخی از این معایب عبارتند از:
- به دلیل افزایش کسب و کارها و رقابت زیاد و ارسال پیامک های متعدد، تعدادی از کاربران از دریافت این پیامک ها گله مند هستند و اپراتورها امکان قطع اس ام اس های تبلیغاتی را فراهم کرده اند و به اینصورت کاربران شماره خود را در لیست سیاه مخابرات قرار می دهند و پیامک های تبلیغاتی را دریافت نمی کنند.
- شیوه بازاریابی پیامکی فقط مخصوص پیام های متنی است و از این طریق نمی توان عکس و یا صوت ارسال کرد.
- پیام های طولانی نمی توان ارسال کرد. البته این مسئله شاید عیب به حساب نیاید چون برای تبلیغات بهتر است از حداقل و مفید ترین کلمات استفاده کرد تا حوصله کاربر سر نرود و در کمترین زمان ممکن پیام شما را بخوانند.
در این مطلب در مورد بازاریابی پیامکی، مزیت ها و معایب آن توضیح داده شد. اما چیزی که دارای اهمیت است و باید در نظر گرفته شود این است که هر شیوه بازاریابی می تواند یک سری نیازها را پوشش دهد و می توان به این نتیجه رسید که استفاده از شیوه های مختلف بازاریابی کنار هم و باتوجه به نیاز و بودجه مورد نظر می تواند بهترین راه برای ارائه خدمات و تبلیغات باشد.