شما هم در طول روز، روی گوشی همراهتان، کلی پیام تبلیغاتی دریافت می کنید؟ تا حالا به این فکر کرده اید که چطور دیگر این پیام ها را دریافت نکنید؟ یا شاید هم دریافت این پیام ها را برای دستگاه خود غیرفعال کرده اید؟و یا شاید دلتان بخواهد این پیامک ها را داشته باشید ولی تا حالا دریافت نکرده اید؟به نظرتان چطور می توانید این دریافت را فعال و یا غیرفعال کنید؟
متاسفانه بازاریابی پیامکی غیرهدفمند برخی از کسب و کارها باعث شده بسیاری از کاربران از دریافت تعداد بالای پیامک های تبلیغاتی در روز خسته شوند. شرکت مخابرات به دلیل اهمیت حفظ حریم شخصی افراد، این امکان را فراهم کرده که اگر کاربری نخواهد این پیامک ها را دریافت کند بتواند خط خود را مسدود کند یا شماره خود را در لیست سیاه مخابراتی یا همان بلک لیست قرار دهد.
در ادامه به دلایل قرار گرفتن در لیست سیاه، روش غیرفعال کردن دریافت پیامک های تبلیغاتی، روش های بررسی وضعیت شماره ها و نحوه خارج شدن از این لیست می پردازیم:
دلایل قرار گرفتن شماره ها در لیست سیاه مخابراتی
در ابتدا به این مسئله می پردازیم که چرا کاربران شماره های خود را در لیست سیاه قرار می دهند تا از دریافت پیامک های تبلیغاتی در امان باشند.
-
ارسال پیامکهای انبوه تبلیغاتی بدون اجازه:
به طور معمول صاحبان کسب و کار برای اینکه بخواهند در مورد کالایی یا هر زمینه ای از کارشان که نیاز به تبلیغ دارد ارسال پیامک انجام دهند، باید این مسئله را بررسی کنند که مخاطبانشان چه کسانی هستند. شناخت درست مخاطب هدف، این امکان را فراهم می کند که شما پیام های خود را فقط به کسانی ارسال کنید که پیامک شما برای آنها سودمند باشد. در غیر اینصورت بسیاری از افراد پیام های شما را ناخواسته دریافت می کنند و در طول مدت ممکن است این کار برایشان آزاردهنده باشد و این تصمیم را بگیرند که یا شماره خود را در لیست سیاه مخابراتی قرار دهند و یا از شما شکایت کنند. -
عدم رعایت قوانین ارسال پیامک:
برای ارسال پیامک ها بهتر است یک سری قوانین رعایت شود. به عنوان مثال پیامک ها به مخاطبان حقیقی و مجاز ارسال شود و یا ساعات مجازی برای ارسال انتخاب شود که مخاطبان کمترین آزار را ببینند. -
ارسال پیامهای غیرمجاز یا حساس:
از ارسال پیام هایی که خارج از عرف هستند مثلا پیام هایی با محتوای غیراخلاقی و یا سیاسی خودداری کنید.
-
تکرار بیش از حد پیامک ها:
از ارسال بیش از حد یک پیامک خودداری کنید. وقتی پیامکی با یک مضمون بارها و بارها ارسال می شود دیگر برای مخاطب جذابیتی ندارد. سعی کنید با انتخاب جملات درست و کاربردی و کوتاه مخاطبان خود را به خواندن پیام ها ترغیب کنید. -
ناشناس بودن فرستنده:
وقتی فرستنده پیام ناشناس باشد، بسیاری از افراد احساس مزاحمت می کنند. در چنین مواردی گیرنده نمی داند که پیام از طرف چه کسی و یا کدام سازمان ارسال شده و این می تواند باعث نگرانی و یا عدم اعتماد شود.
چطور دریافت پیامک تبلیغاتی را غیرفعال کنیم؟
برای غیرفعال کردن پیامک های تبلیغاتی می توان از روش هایی استفاده کرد:
- ارسال کدهای غیرفعالسازی به اپراتور:
- کدهای حذف پیامک تبلیغاتی برای خطوط ایرانسل
- تماس با شماره 700
- ارسال عدد 2 به شماره 5005
- کدهای حذف پیامک تبلیغاتی برای خطوط همراه اول
- کد دستوری #8999*
- تماس با شماره 9990
- ارسال عدد 1 به شماره 8999
- کدهای حذف پیامک تبلیغاتی برای خطوط رایتل
- تماس با شماره *195#
- ارسال کلمه off به شماره 2920
- کدهای حذف پیامک تبلیغاتی برای خطوط ایرانسل
- استفاده از کدهای دستوری:
با استفاده از کد دستوری #800* برای همه خطوط می توان دریافت پیامک تبلیغاتی را غیرفعال کرد. - استفاده از اپلیکیشن اپراتور:
اپلیکیشن اپراتور ها (برنامه همراه من، ایرانسل من، رایتل من) این قابلیت را دارند که از طریق آنها بتوان دریافت پیامک تبلیغاتی را غیرفعال کرد. - استفاده از کدهای دستوری:
بسیاری از گوشی ها هوشمند دارای قابلتی هستند که می توانند دریافت پیامک از یک سری شماره های خاص را مسدود کنند، که معمولا از بخش تنظیمات پیامک ها قابل دسترسی هستند. - استفاده از کدهای دستوری:
براساس قانون مقررات و ارتباطات رادیویی کشور، تمام پیامک هایی که از سرشماره های پیامکی ارسال می شوند، باید در انتهای پیامک خود عبارت لغو 11 را قرار دهند که کاربر بتواند با ارسال عدد 11 دیگر از آن سرشماره پیامک تبلیغاتی ای دریافت نکند.
چگونه بفهمیم شماره ما در لیست سیاه مخابراتی است و یا از آن خارج شویم؟
برای اینکه متوجه شوید که آیا شماره شما در لیست سیاه مخابراتی قرار دارد یا خیر و یا تمایل به خروج از لیست سیاه را داشته باشید، می توانید از روش های زیر استفاده کنید:
ارسال کدهای دستوری برای بررسی بلک لیست پیامک های تبلیغاتی:
- کدهای بررسی و لغو بلک لیست پیامک تبلیغاتی برای خطوط ایرانسل
- ارسال عدد 1 به شماره 5005
- کدهای بررسی و لغو بلک لیست پیامک تبلیغاتی برای خطوط همراه اول
- ارسال عدد 2 به شماره 8999
استفاده از اپلیکیشن اپراتور:
اپلیکیشن اپراتور ها (برنامه همراه من، ایرانسل من، رایتل من) این قابلیت را دارند که از طریق آنها بتوان به بررسی وضعیت خط پرداخت که آیا در حالت دریافت پیامک تبلیغاتی قرار دارند یا خیر و یا از طریق آنها این قابلیت را لغو کرد.استفاده از کد دستوری:
با استفاده از کد دستوری #800* برای همه خطوط می توان به بررسی وضعیت خط پرداخت و یا عدم دریافت پیامک تبلیغاتی را لغو کرد.تماس با پشتیبانی اپراتور:
اپلیکیشن اپراتور ها (برنامه همراه من، ایرانسل من) این قابلیت را دارند که از طریق آنها بتوان به بررسی وضعیت خط پرداخت و یا دریافت پیامک تبلیغاتی را فعال کرد.بررسی عدم دریافت پیامک های تبلیغاتی:
اگر متوجه شدید که پیامک تبلیغاتی در گوشی همراه خود دریافت نمیکنید، پس خط شما در لیست سیاه مخابراتی قرار گرفته است.استعلام آنلاین:
برخی از سامانه های ارسال پیامک این امکان را دارند که از طریق وارد کردن شماره خود بتوانید به طور آنلاین به بررسی وضعیت خط خود بپردازید.
سخن پایانی
خروج از لیست سیاه مخابراتی و فعالسازی دوباره دریافت پیامکهای تبلیغاتی یک فرایند ساده است که با استفاده از کدهای دستوری، تماس با پشتیبانی اپراتور، یا از طریق اپلیکیشنها و وبسایتهای مدیریت حساب میتوان آن را انجام داد. با پیگیری این مراحل، میتوانید شماره خود را از بلکلیست تبلیغاتی خارج کرده و مجدداً پیامکهای تبلیغاتی را دریافت کنید. همچنین، اگر مشکلی در این زمینه وجود داشته باشد، پشتیبانی اپراتورها آماده هستند تا شما را راهنمایی کنند.